تجارت الکترونیک
انجام تمام فعالیتهای تجاری اعم از فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای رایانهای و اینترنت را تجارت الکترونیک گویند. تجارت الکترونیکی نه تنها مواردی را در بر میگیرد که در آن از «تبادل الکترونیکی داده» استفاده شده، بلکه فناوریهای قدیمیتر همچون تلکس و تلکپی را هم شامل میشود. چرا که تجارت و تبادل اطلاعات و معامله در هر بستری در مفهوم تجارت است و اشاره به تجارت الکترونیکی صرفاً اشاره مستقیم به روش و بستر تبادل اطلاعات و انجام معامله دارد.
تجارت الکترونیک باعث گسترش فناوریهایی مانند تجارت همراه، انتقال وجوه الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی اینترنتی، پردازش معاملات آنلاین، تبادل الکترونیکی داده (EDI)، نرمافزارهای مدیریت موجودی و سیستمهای جمعآوری خودکار داده شده است. در عوض تجارت الکترونیک خود توسط پیشرفتهای فنی در صنعت نیمه هادی به حرکت در میآید. تجارت الکترونیک در واقع شامل تمام روشهایی است که مدیریت و اجرای یک عمل بواسطه حضور غیر مستقیم افراد انجام می گیرد.
تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خریدِ دیگری که بر مصرفکننده استوار است، در طول سالها تکامل یافته است. بازارِ در حالِ تغییر، فرصت بزرگی را برای کسبوکارها فراهم میکند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند.
در تجارت الکترونیک نیز مانند تجارت سنتی، چهار دستهبندی وجود دارد که عبارتند از: B2B، B2C، C2B و C2C.
B2B (تجارت به تجارت) – شامل شرکتهایی است که با یکدیگر تجارت انجام میدهند. برای مثال، تولیدکنندگانی که محصول خود را به توزیعکنندگان میفروشند و عمدهفروشانی که محصولاتی را به خردهفروشان میفروشند.
B2C (تجارت به مصرفکننده) – شامل تجارتهایی است که از طریق فروشگاههای اینترنتی و بدون نیاز به هر گونه تعامل با انسان، کالاهایی را به عموم مردم میفروشند. این همان تصوری است که بیشتر مردم از «تجارت الکترونیک» دارند. برای نمونه میتوان به فروشگاه اینترنتی آمازون اشاره کرد.
C2B (مصرفکننده به تجارت) – در تجارت الکترونیک C2B، مصرفکنندگان پروژهای با بودجهای مشخصشده را به صورت آنلاین ارسال میکنند و شرکتها برای انجام آن پروژه، پیشنهاد قیمت میدهند. سپس مصرفکننده پیشنهادهای قیمت را بررسی میکند و شرکت مورد نظر خود را انتخاب میکند. وبسایت Elance نمونهای از این نوع تجارت الکترونیک است.
C2C (مصرفکننده به مصرفکننده) – این نوع تجارت، در تبلیغات دستهبندیشدهی آنلاین، انجمنها یا بازارهایی انجام میشود که در آن افراد میتوانند با یکدیگر، کالا خرید و فروش کنند. Craigslist، eBay و Etsy نمونههایی از این نوع تجارت الکترونیک هستند.
مزایای تجارت الکترونیک:
- مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان
– راحتی
– صرفهجویی در زمان
– وجود طیف وسیعی از گزینههای مختلف
– راحتی در مقایسه
– راحتی در یافتن بررسیها و نظرات
– کوپنها و تخفیفها
مزایای تجارت الکترونیک برای کسبوکارها
– افزایش پایگاه مشتریان
– افزایش فروش
– دسترسیِ ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال
– گسترش حوزهی تجارت
– ساده شدن پرداختهای دورهای
– تراکنشهای فوری