آیا آسترولوژی همان علم ماوراء و پیشگویی از آینده است؟!

 

آسترولوژی

علم نجوم دوشاخه کاربردی با عملکرد متفاوت دارد:

ستاره شناسی (Astronomy)

ستاره بینی (Astrology)

علم ستاره شناسی به بررسی موقعیت ستارگان همینطور شاخصه های فیزیکی با استفاده از قوانین ریاضیات علم فیزیک و هندسه و وضعیت سیارات و ستارگان مختلف را بررسی کرده و مشخصه هایی از قبیل موقعیت مکانی، اندازه، نحوه حرکت سیارات، فاصله آنها نسبت به زمین و نیز سایر مشخصات فیزیکی مربوط به آنها را کشف و بررسی می کند. بنابراین آسترونومی علمی است که جنبه کاملاً طبیعی داشته و مبتنی بر قوانین شناخته شده علمی است.

اما آسترولوژی علمی است که به بررسی اثرات سیارات و اجرام مختلف به ویژه اجرام و سیارات موجود در منظومه شمسی و تاثیرات آنها بر روی زمین و موجودات ساکن در آن می پردازد. یعنی با بررسی نحوه حرکت سیارات در دایره البروج  وضعیت قرار گیری این سیارات نسبت به زمین و اثرات مختلف آنها را بررسی می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت که علم آسترولوژی اثرات ماورایی سیارات مختلف را بررسی کرده و در تقسیم بندی علوم به نوعی در زمره علوم فراطبیعی قرار می‌گیرد و به طور دقیق نمی توان برای پیدایش این علم تاریخ دقیقی تعیین کرد. ولی با شواهدی که در دست است پیشینه بسیار کهنی دارد. در زمان‌های گذشته آسترونومی و آسترولوژی با یکدیگر تلفیق داشته و به هم وابسته بودند،  یعنی دانشمندانی که در علم نجوم فعالیت داشتند در هر دو زمینه آسترونومی و آسترولوژی مطالعاتی و تحقیقاتی داشته که این موضوع با بررسی آثار این دانشمندان به وضوح مشخص است.

بسیاری عقیده دارند که عامل اصلی جدایی بین این دو شاخه نجوم به قرن ۱۶ میلادی برمی گردد که آقای کپرنیک نظریه معروف خورشید مرکزی را ارائه کرد که پایه های علم آسترونومی را دگرگون ساخت و باعث جدایی آسترولوژی و آسترونومی گردید زیرا قوانین آسترولوژی مبتنی بر نظریه زمین مرکزی بطلمیوسی بود و انطباق آن با نظریه خورشید مرکزی بسیار دشوار و دردسرساز بود لذا آسترولوژر ها ترجیح دادند که همچنان طبق مبانی آسترونومی قدیم به تحقیقات خود ادامه دهند امروز علم آسترولوژی دارای دو سبک معروف به نام سبک هندی و سبک غربی است البته سبک دیگری به نام سبک چینی و غربی و عبری نیز وجود دارد که نسبت به این دو از شهرت کمتری برخوردار است و همینطور آسترونومی اسلامی از جمله سبک هایی است که متاسفانه امروز به دلیل عدم توجه و نیز کوتاهی در امر تحقیق و تفحص درباره آن به دست فراموشی سپرده شده است.

 

ماه

کره ماه به دلیل سرعت حرکت و فاصله نزدیکی که نسبت به زمین دارد و نیز به دلیل طبع مرطوب یعنی تاثیر پذیری که دارد می تواند اثرات دیگر کواکب را زودتر دریافت کرده و به همین دلیل بیشترین تأثیرات را بر زمین و انسان ها دارد. یکی از اثرات معروف ماه تاثیری است که در جزر و مد آب اقیانوس ها و دریاها دارد و دانشمندان با بررسی این پدیده متوجه شده اند که در دوره تناوب ماه یعنی مدت زمانی که ماه دایرة البروج را یک دوره کامل دور میزند دو بار پدیده مد یعنی بالا آمدن آب ها به بالاترین مقدار خود می رسد، یکبار در هلال اول ماه یعنی زمانی که ماه و خورشید در دایره البروج بر هم منطبق می شوند و دیگری زمانی که بدر ماه کامل میشود یعنی زمانی که ماه و خورشید در فاصله ۱۸۰ درجه ای و روبروی یکدیگر قرار می گیرند.

 

توجیه علمی

توجیه علمی این پدیده به این صورت است که طبق تئوری نسبیت انیشتین هر جرمی در اطراف خود میدانی گرانشی جاذبه ایجاد می کند که بزرگی و قدرت این میدان با جرم جسم رابطه مستقیم دارد یعنی هر چقدر جرم جسم بیشتر باشد میدان گرانشی اطراف آن نیز بیشتر خواهد بود و چون در زمان هلال اول ماه بدر (کامل ماه)، سه جرم زمین و خورشید و ماه در یک خط مستقیم قرار می‌گیرند. بنابراین میدان جاذبه آنها با یکدیگر جمع می‌شود و مدهایی بزرگ از روزهای دیگر به وجود می آورد و جاذبه این صحنه جرم آسمانی روی آب ها تاثیر می گذارند. البته ماه تاثیرات زیاد دیگری بر سایر پدیده های طبیعی هم دارد که از لحاظ علمی نیز اثبات شده است.  اما سوال اساسی این است که ماه بر روی انسان چه تاثیراتی دارد؟ آیا انسان به عنوان موجودی که حدوداً دو سوم وزن بدنش را آب تشکیل می دهد می‌تواند تحت تاثیر مستقیم ماه قرار داشته باشد؟

 

خورشید

از دیگر اجرام آسمانی که نقش بسزایی بر زمین و حیات جانداران موجود در آن دارد خورشید است درباره خورشید و اثرات آن بر محیط زیست نیازی به توضیح نیست چرا که همگی به عینه شاهد این اثرات بوده و از آن آگاه هستیم از قبیل پیدایش گرما و سرما و فصول مختلف زندگی و خشکی انرژی حیاتی که به جانداران می‌بخشد و غیره. اما یکی از اثرات جالب توجه خورشید که اخیراً کشف شده است تاثیر آن بر میدان مغناطیسی زمین است و چون دستگاه عصبی انسان ها تقریباً به تمامی مبتنی بر تحریکات الکتریکی است بنابراین انسان‌ها نیز می‌توانند به نحوی تحت تاثیر مستقیم فعالیت های خورشیدی قرار گیرند. همچنین دلایلی در دست است که حاکی از اینکه خورشید اثر مستقیمی بر برخی از فعل و انفعالات شیمیایی بدن ما از قبیل مقدار آلبوم امین و لنفوسیت موجود در خون دارد و از جمله بیماری‌هایی که از اختلالات مغناطیسی مستقیم اثر می‌پذیرد عبارت است از لخته شدن خون. اثرات خورشید ، دریافت های رادیویی وهمچنین اختلالات رادیویی وقتی به وقوع می پیوندد که دو سیاره یا بیشتر بر هم منطبق بوده یا با زوایای از قبیل زاویه ۹۰ درجه یا ۱۸۰ درجه به خورشید قرار گرفته باشند و این ها همان تناظر آتی است که مطابق قواعد آسترولوژی می‌تواند ناموزون یا بد باشد و در مقابل شرایط خوب و آزاد از اختلالات رادیویی وقتی پیش می آید که سیارات در زاویه ۶۰ یا ۱۲۰ درجه نسبت به خورشید قرار بگیرند و اینها همان تناظراتی است که علم آسترولوژی آنها را خوب تشخیص داده است و در نهایت آنچه که مشخص است این است که تمامی سیارات در اطراف خود دارای میدان‌های مغناطیسی هستند که بسته به ماهیت و نحوه ترکیب این میدان ها با یکدیگر می توان بر میدان مغناطیسی زمین اثر بگذارند. همانطور که اخیراً با عکاسی تحت امواج خاصی مشخص شده است انسان و دیگر موجودات زمین حتی اشیای بی جان، در اطراف خود دارای حالت مغناطیسی هستند که در مورد انسان این حال شبیه تخم مرغ بوده و به حاله تخم مرغی معروف است. لذا همان ‌طور که میدان مغناطیسی زمین می‌تواند تحت تاثیر دیگر سیارات قرار گیرد ، بلاطبع هاله مغناطیسی انسان نیز از چنین تاثیراتی متاثر خواهد شد. پس می‌توان گفت که سیارات می‌توانند بر روی انسان تأثیر بگذارند اما اینکه نحوه این تاثیر گذاری چگونه است و هنوز جای مطالعه و تحقیق بسیار دارد.

 

تاثیر نیروها

تاثیرات امواج و نیرو های ستاره ها و سیارات در موجودات روی کره زمین و اثرگذاری آن بر روی جسم و ذهن انسانها از سه طریق اتفاق می‌افتند:

– تاثیر مستقیم

– نیروی الکترومغناطیسی

– نیروی گرانشی

 

تاثیر مستقیم:

 کره ماه نزدیک ترین زمین است و تاثیر گرانش بر روی زمین دارد که مانند جزر و مد یا رشد و نمو گیاهان است و حدودا دو سوم بدن انسان از آب تشکیل شده و می تواند بر روی انسان تاثیر بگذارد . همچنین در گردش خون انسان تاثیر مستقیم دارد و سرعت گردش خون در بدن بالا می رود و دریچه های قلب باز تر می شود و یا برعکس.

تاثیر غیر مستقیم:

همان نیروی الکترومغناطیسی که از میدانهای مغناطیسی ، بادهای خورشیدی ،فعالیت های رادیواکتیوی و هسته های سیارات ساطع می شوند. مانند سیستم آهنربایی که قطب شمال و جنوب دارد و بین این دو قطب میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود که روی خود این سیاره تاثیر دارد و همینطور روی سیاره هایی که در اطرافش هستند .زمین روی ماه و ماه روی زمین، زمین روی مریخ و مریخ روی زمین و دیگر سیارات بر همدیگر تاثیر می گذارد. بنا به گفته دانشمندان درباره سیاره مشتری که جرم بسیار بزرگتری نسبت به سایر سیارات دارد میدان مغناطیسی آن نیز به نسبت بزرگ تر و قوی تر می باشد و این میدان مغناطیسی بر روی دیگر سیارات تأثیر می گذارد و حتی باعث کشش سیاره مرکوری و تغییر مدار این سیاره از دایره به بیضی می گردد.

نیروی گرانشی:

همان نیروی مغناطیسی که باعث ایجاد نیروی گرانشی گردیده باعث میشود سیارات به دور خودشان و نیز به دور خورشید بچرخند و  همه اینها بر هم تاثیر بگذارند و نکته ای که در همه این موارد وجود دارد فاصله است .

فاصله ما بین آنها باعث ایجاد تعادل و حرکت در محورهای خود می شود به عنوان مثال تاثیرات اتفاقات خورشید بر روی موجودات زمینی این است که لکه های خورشیدی باعث کاهش دما و بادهای خورشیدی باعث تغییرات دمایی و آب و هوایی می گردد. انفجارهای خورشیدی تاثیرات زیادی روی موجودات می‌گذارند و این انفجارات خورشید سبب خشم و عصبانیت می‌شود. زمانی که بر روی جسم ما تاثیر می‌گذارد نمی‌توان گفت بر روی ذهنم تاثیر نمی گذارد کل دنیا از انرژی تشکیل شده و این انرژی ها بر روی همدیگر تاثیر می گذارند . این انرژی ها از شکلی به شکل دیگر در حال تغییر هستند و اصل بقای انرژی را حفظ می‌کنند.

 

نظریه زمین مرکزی

نظریه زمین مرکزی یا ژئوسنتریک توسط بطلمیوس ارائه گردید.  بدین نحو که زمین به صورت ثابت در مرکز عالم هستی قرار گرفته و سایر سیارات دیگر از جمله خورشید که یک ستاره است به دور زمین در حال چرخش اند. لذا دانشمندان علم نجوم مبانی علم آسترولوژی را نیز به این اصل یعنی مرکزیت محور زمین قرار دادند و بر مبنای همین فرض است که بسیاری از حالات و اصطلاحات استرولوژی در نگاه ظاهری با قوانین علمی و نجومی امروزی هیچگونه توجیه و سنخیتی ندارد ،اما حدوداً در سال ۱۵۰۰ میلادی دانشمندی به نام کپرنیک با اعلام نظریه معروف خورشید مرکزی یا هلیو سنتریک ا اثبات کرد که خورشید مرکز منظومه شمسی قرار دارد و دیگر سیارات منجمله زمین در مدار جداگانه ای با سرعت معین و در یک جهت به دور خورشید در حال چرخش هستند و پس از آن دانشمند دیگری به نام کوپلر اعلام کرد که مدار سیارات به دور خورشید دایره ای شکل نیست بلکه به شکل بیضوی است و نیز سرعت چرخش سیارات به دور خورشید متفاوت است و همین طور فاصله سیارات با خورشید نیز متفاوت است که این نظریه تحول بزرگ در علم آسترونومی و آسترولوژی ایجاد کرد.

 

دایره البروج

دایره البروج همانطور که از اسمش پیداست دایره ای است که از ۳۶۰ درجه تشکیل شده و دارای ۱۲ برج می باشد بنابراین هر برج ۳۰ درجه را به خود اختصاص داده که مرکز این دایره کره زمین قرار دارد و دیگر سیارات برج های دوازده گانه حول مرکزیت زمین در حال چرخش هستند. ولی باید به این نکته دقت کرد که سرعت حرکت سیارات در دایره البروج مختلفی مثلاً خورشید هر برج را در مدت زمان یک ماه طی می کند ولی ماه هر برج را طی حدوداً دو روز و نیم طی می کند.

در سیستم زمین مرکزی اگر ما به عنوان یک ناظر زمینی به آسمان نگاه کنیم در حدود زاویه ۲۳ چهار درجه از خط فرضی استوای کره زمین کمربندی فرضی به قطر حدود ۱۶ درجه وجود دارد که در آن برج های صورتهای فلکی قرار گرفته اند و کل سیارات ، حتی خورشید در این باند فرضی به دور زمین می چرخند.

 

زودیاک

در علم نجوم زودیاک به عنوان وسیله ای برای تعیین اندازه گیری نجومی و روشی اصیل برای تعیین موقعیت های ستاره ها و سیارات و اجرام آسمانی در آسمان از دید ناظر زمینی است. معنای لغوی زودیاک به یونان باستان بر می گردد که به  معنی دایره حیوانات کوچک است و نشان دهنده دوازده برج با تصویر موجودات یا حیوانات می باشد. تاریخچه زودیاک به بابلیان باستان برمی‌گردد که حدود پنج قرن قبل از میلاد اخترشناسان بابلی هر سال را به ۱۲ ماه و هر ماه را به ۳۰ روز تقسیم کردند و برای هر کدام یک نشان تعیین کردند که هر نشان یا نماد شامل ۳۰ درجه طول سیاره است و بدین ترتیب این سیستم به عنوان اولین سیستم مختصات آسمانی شناسایی شد.از دیگر مشخصات زودیاک میتوان  به دو شکل خطی و مدور آن اشار نمود و نیز سه سیستم بر روی زودیاک وجود دارد سیستم تروپیکال یا برجی و سایدریال یا نجومی و سیستم دراکونیک.

یکی از مهمترین بخش های آسترولوژی رویدادها یا نظرات بین دو یا چند سیاره می باشد، طریقه شکل گیری این زوایا بر روی زودیاک با مرکزیت زمین و یا خورشید و فاصله بین دو سیاره زاویه ای را تشکیل می دهد که این زوایا از دو قسمت زوایای اصلی و زوایای فرعی تشکیل شده است که  شکل گیری این زوایا بین سیارات تعاریف خاص خود را در بازار های مالی ایجاد می کند.

 

صورتهای فلکی

دانشمندان در زمان‌های قدیم جهت سهولت در شناسایی و تمایز ستارگان از یکدیگر ، چند ستاره را به صورت شکل حیوانات از قبیل عقرب و شیر و ماهی ها و یا موجودات دیگر به یکدیگر متصل کرده و هر شکل را یک صورت فلکی نامیدند . در حدود 90 صورت فلکی معروف وجود دارد که در فصول مختلف سال و نیز بر حسب موقعیت جغرافیایی هر منطقه در آسمان شب قابل رویت هستند صورت فلکی از اجتماع ستارگان مختلف تشکیل شده اند و چون ستارگان همواره در آسمان ثابت بوده و مکان معینی دارند بنابراین صورت فلکی نیز در آسمان ثابت و فاقد حرکتند به عبارت دیگر صورت فلکی حکم یک نقشه آسمانی را دارد تا ما از روی آن بتوانیم مسیر و موقعیت سیارات را که در حال حرکتند به راحتی  بررسی کنیم.  منجمان با دقت در آسمان و تماشای صورت فلکی متوجه شدند که از دید یک ناظر زمینی سیارات و نیز خورشید به همراه ماه همواره در مسیر معینی از آسمان در حال حرکت هستند . آنها این مسیر معینی را که از دوازده صورت فلکی تشکیل شده است بروج دوازده گانه نام نهادند و در واقع این بروج دوازده گانه در آسمان به مانند کمربند به دور کره زمین کشیده شده هر روز از جانب مشرق طلوع و در اذان مغرب غروب میکند  به طور مثال با ورود ماه به برج عقرب اصطلاح نجومی قمر در عقرب شکل می گیرد.

شاید مثال قمر در عقرب برایتان آشنا باشد. اما مگر با ورود ماه در برج عقرب چه انرژی هایی ساطع میشود که باعث به وجود آمدن اوضاعی قمر در عقرب میشود؟!

 

تقسیم بندی برج ها:

تقسیم بندی برج ها بر اساس فصول مختلف و قدرت هر ماه در هر فصل یکی از روش های تقسیم بندی  برج ها محسوب می شود.

به عنوان مثال  در برج های اول هر فصل  به دلیل ورود خورشید به آن برج  شرایط جوی دگرگون شده و فصل جدید آغاز می گردد. اما روش دیگر که از منظر حکما و فلاسفه کهن شامل عالم ماده می باشد از چهار عنصر اصلی خاک و آب و باد و آتش تشکیل شده است که قدرت تاثیرگذاری بسیاری بر روی سیارات دارد . گونه دیگری از تقسیم بندی بر اساس جنسیت صور فلکی مذکر یا مونث بودن  آنها است و تقسیم بندی های دیگر که هر یک کاربردهایی در این علم دارند!

این برج ها بر اساس دسته بندی آتش، خاک، هوا، آب در روزها ارباب هایی دارند و در شب هم اربابی دیگر و همینطور شریک یا دوست هایی برای خود دارندوهمچنین دشمنانی . به عنوان مثال  برجهای فروردین یا حمل یا آریس و مرداد یا ‏ ‏اسد یا لئو مثلث آتش هستند و ارباب این مثلث در روز ستاره خورشید و در شب سیاره مشتری و شریک این دو ارباب زحل است.

 

مقدمات راه اندازی کسب و کار آنلاین
آپلند UpLand

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ناوبری

سبد خرید من

بستن
دیده شده

اخیرا دیده شده

بستن

خوش آمدید !


حریم خصوصی ثبت نام سیاست حفظ حریم خصوصی.

ارسال مجدد کد تایید (00:30)

قبلا ثبت‌نام کرده‌اید؟

مشاهده سریع

بستن

دسته بندی ها